
 Фундація "Відкритий Діалог" 

Вулиця Яна Християна Шуха 11а,оф. 21 

00-580 Варшава, Польща 

T: +48 22 307 11 22 

 

 

 

 

facebook.com/OpenDialogFoundation | odfoundation@odfoundation.eu | www.odfoundation.eu 

 

КАЗАХСТАН ЦЕНЗУРУЄ НЕЗАЛЕЖНИЙ ПОРТАЛ «РЕСПУБЛІКА». THE ELECTRONIC FRONTIER 
FOUNDATION СТАЄ НА ЗАХИСТ ЖУРНАЛІСТІВ 

Казахстанський режим намагається зупинити публікацію статей, присвячених переслідуванню 
дисидента Мухтара Аблязова і пропагандистській кампанії, ініційованій проти незалежних ЗМІ 
та правозахисників. Плямою на репутації «оазису демократії» – образі, який плекає Астана на 
Заході – є свідчення про фальсифікації кримінальних та фінансових справ у Росії, Україні та 
Казахстані. У оприлюднених документах розкривається схема систематичного порушення прав 
людини та переслідувань з метою дискредитації ключових фігур опозиції. 

Про казахстанське лобі, яке намагається підкупити (навіть в країнах ЄС) посадових осіб, суддів і 
прокурорів та вплинути на їхні рішення, писали, окрім «Республіки», також європейські ЗМІ, такі як 
Der Spiegel та Mediapart. Астана в якості помсти казахстанським журналістам блокує публікації 
незалежного порталу respublika-kaz.info. 

Все почалося, коли журналісти «Республіки» виявили, що їхні публікації зникли, а сервер, 
розміщений у США, заблокований. Було видалено 47 статей. Тоді підтримати портал вирішила 
американська неурядова організація з питань боротьби за громадянські свободи у цифровому 
просторі Electronic Frontier Foundation (EFF), яка займалася такою відомою справою, як захист 
Дмитра Склярова. Тепер EFF представлятиме «Республіку» на судових процесах у США. 

У заяві, опублікованій 06.25.2015, EFF зазначає, що вищезгадана медіа-група є одним із ворогів 
уряду Казахстану. Режим переслідує і залякує її за журналістські розслідування, у яких показане 
закулісне функціонування Акорди. Протягом багатьох років влада намагається закрити 
«Республіку», тому EFF звернулася до американської судової системи з проханням не допустити 
використання Казахстаном недавнього рішення американського суду з метою цензурування ЗМІ 
Казахстану. 

Справа розпочалася в березні 2015 року, коли Казахстан подав до нью-йоркського суду на десятки 
невідомих осіб за звинуваченням у нібито зломі урядових комп'ютерів і крадіжці тисяч повідомлень, 
відправлених з Gmail-акаунтів. Суд заборонив цим особам поширювати, використовувати або 
переглядати матеріали. 

У статтях, опублікованих на основі отриманих матеріалів, наводилися докази фальсифікації справи 
головного опонента казахстанського режиму Мухтара Аблязова в Росії та Україні. Ці країни на 
прохання Казахстану вимагають видачі дисидента з Франції. Фундація «Відкритий Діалог» 
повідомляла також про діяльність нової верхівки української прокуратури, яка не тільки затягує 
розслідування злочинів, скоєних за часів Януковича, але й була задіяна у корупційному скандалі, 
пов'язаному з переслідуванням Аблязова. На прохання Фундації Печерський районний суд м. 
Києва порушив кримінальну справу стосовно одного зі слідчих київської прокуратури, який 
проігнорував корупційні дії, які могли мати місце в Міністерстві внутрішніх справ України в рамках 
справи казахстанського опозиціонера. Окрім статей, що проливають світло на закулісні дії Астани з 
метою маніпулювання екстрадиційним процесом Аблязова, інші публікації показували, які методи 
Казахстан використовує для дискредитації опозиції та незалежних засобів масової інформації. 

«Республіка», як і інші інформаційні служби по всьому світу, опублікувала інформацію на основі 
цих електронних листів. Згодом найняті Казахстаном адвокати вимагали від хостинг-провайдерів 
«Республіки» видалення цих статей. Як зазначив EFF, Казахстан пішов ще далі, стверджуючи, що 

http://www.respublika-kaz.info/


 

 
 

facebook.com/OpenDialogFoundation | odfoundation@odfoundation.eu | www.odfoundation.eu 

 

рішення суду є рівносильним з вимогою видалення всієї сторінки. Уряд Казахстану також хоче 
судовим шляхом домогтися від Facebook і хостинг-провайдерів «Республіки» розкриття 
персональних даних, які будуть ідентифікувати авторів і читачів статей, опублікованих на сайті. 

«Казахстан звернувся до суду США – де Перша поправка до Конституції захищає публікацію 
матеріалів, навіть якщо джерело придбало ці матеріали незаконно – ігноруючи наш закон (...) 
», – заявив Джеймі Лі Вільямс з EFF – «Журналісти «Республіки» просто зробили те, що повинні 
були зробити: передавали інформацію та повідомляли про події, які впливають на життя 
людей. Не можна дозволити Казахстанові цензурувати їхні вираження в цей спосіб». 

Ці дії продовжують кампанію казахстанської влади проти «Республіки», що триває близько десяти 
років. Вигнана з Казахстану медіа-група вже раніше була предметом DDoS-атак, а її засновників 
переслідували і залякували. 

Нещодавно The New York Times писав про організацію Зимових Олімпійських ігор у 2022 році, на 
право проведення яких претендували Китай та Казахстан. Газета звертала увагу на те, що питання 
дотримання свободи слова і прав людини можуть вплинути на рішення про вибір місця 
проведення змагань Міжнародним олімпійським комітетом. У свою чергу, протягом багатьох років 
організація «Репортери без кордонів» дає низьку оцінку Астані у рейтингу свободи ЗМІ. У 2014 
році Казахстан зайняв 161 місце зі 180; перед ним були, зокрема, Азербайджан, Пакистан, Росія і 
навіть Білорусь. Крім того, переслідування ЗМІ часто посилюються під час виборчих кампаній. 
Перед президентськими виборами у квітні 2011 року (Назарбаєв набрав тоді 95,5% голосів) 
періодично блокували велику кількість веб-сайтів, у тому числі Радіо Вільна Європа, BBC і 
незалежне телебачення К+. Уряд також намагався змусити Google використовувати сервери, 
локалізовані лише в Казахстані, таким чином збільшивши можливості контролювати зміст, який 
з'являється у національній мережі. Однак Google відмовився і зняв свій місцевий сайт, вийшовши з 
казахстанського Інтернет-простору. Особливі репресії зачепили найбільші незалежні ЗМІ: відео-
портал Stan TV, супутниковий канал К+, інформаційне агентство «Намистан» та газети 
«Республіка» і «Взгляд». Тільки вони, прориваючи інформаційну блокаду, введену урядом, 
поширювали новини про страйк в Жанаозені. Їм також висунули звинувачення в «екстремізмі» та 
«інформаційному тероризмі». 

 

Дивитись заяви Electronic Frontier Foundation: 

https://www.eff.org/document/letter-judge-ramos  

https://www.eff.org/press/releases/kazakhstan-misusing-court-order-censor-online-newspaper  

https://rsf.org/index2014/en-index2014.php  

 

Дивитись публікації Mediapart про казахстанське лобі, що працює в Європі: 

http://www.mukhtarablyazov.org/a/1892,mediapart-kazachstansko-francusko-transakcja-wiazana-
miliardowe-przetargi-i-oskarzany-o-korupcje-oligarcha-w-tle  

http://www.mukhtarablyazov.org/a/1864,jak-kazachstan-rekrutuje-lobbystow-we-francji-mediapart-
zdradza-kulisy-sprawy-ablyazova  

 
 
 
 
 

https://www.eff.org/document/letter-judge-ramos
https://www.eff.org/press/releases/kazakhstan-misusing-court-order-censor-online-newspaper
https://rsf.org/index2014/en-index2014.php
http://www.mukhtarablyazov.org/a/1892,mediapart-kazachstansko-francusko-transakcja-wiazana-miliardowe-przetargi-i-oskarzany-o-korupcje-oligarcha-w-tle
http://www.mukhtarablyazov.org/a/1892,mediapart-kazachstansko-francusko-transakcja-wiazana-miliardowe-przetargi-i-oskarzany-o-korupcje-oligarcha-w-tle
http://www.mukhtarablyazov.org/a/1864,jak-kazachstan-rekrutuje-lobbystow-we-francji-mediapart-zdradza-kulisy-sprawy-ablyazova
http://www.mukhtarablyazov.org/a/1864,jak-kazachstan-rekrutuje-lobbystow-we-francji-mediapart-zdradza-kulisy-sprawy-ablyazova

