
 

20 ПОЗОВНИХ ЗАЯВ ПРОТИ ПОЛІТИКІВ І ЖУРНАЛІСТІВ ЗА АТАКИ НА ФУНДАЦІЮ  

«ВІДКРИТИЙ ДІАЛОГ» 

• Марчін Вирвал, Onet 

• 10.10.2019, Варшава 

 

На пресконференції представники Фундації «Відкритий Діалог» повідомили про 20 судових 

позовів проти проурядових політиків, журналістів, активістів і медіа-організацій у зв'язку  

з «масовою пропагандистською кампанією», яку вони повинні були почати проти Фундації. 

• Було подано судові позови проти колишніх високопосадовців польського уряду, 
зокрема Вітольда Ващиковського, Йоахима Брудзинского і Патріка Яки. 

• Представники Фундації заявили, що проти них були висунені деякі абсурдні 
звинувачення, зокрема такі, що стосувалися співпраці з Моссадом і Джорджем 
Соросом. 

• Onet надає повний перелік осіб, зазначених у судових процесах, а також суми  
компенсації та причини позовів 

 

Серед  відповідачів, яким пред’явлені позови на загальну суму 1695 000 злотих, є Вітольд 

Ващиковський [прим. перекладача: депутат Європарламенту, колишній міністр закордонних 

справ], Йоахим Брудзінський [прим. перекладача: депутат Європарламенту, колишній міністр 

внутрішніх справ], Патрик Які [прим. перекладача: депутат Європарламенту, колишній 

заступник міністра юстиції], Христина Павлович [прим. перекладача: депутат], Яцек Саріуш-

Вольський [прим. перекладача: депутат Європарламенту], Ришард Чарнецький [прим. 

перекладача: депутат Європарламенту], Шимон Шинковський [прим. перекладача: депутат, 

заступник міністра закордонних справ], Домінік Тарчинський [прим. перекладача: депутат] та 

Мацєй Вонсік [прим. перекладача: депутат, державний секретар у канцелярії прем'єр-міністра], 

журналісти Томаш Сакевич, Войцех Бєдрон та Вітольд Гадовський, а також TVP [прим. 

перекладача: польське державне телебачення], Польське радіо і «Fratria» – видавець порталу 

wPolityce та журналу Sieci. 

Фундація «Відкритий Діалог» займається захистом прав людини, демократії та верховенства 

права на пострадянському просторі. Про неї дізналися після того як Голова Ради Фундації 

Бартош Крамек – чоловік Президента Фундації Людмили Козловської, під час протестів в липні 

2017 року на захист верховенства права опублікував статтю «Нехай держава зупиниться: 

відключімо владу!» у Фейсбуці, закликаючи до громадянської непокори проти партії «Право  

і Справедливість». 

Тоді проурядові політики та журналісти почали звинувачувати його в заклику до польського 

Майдану на основі кривавих подій Революції гідності в Києві, в яких Фундація брала участь  

з місією підтримки. Через місяць після публікації почалася велика митна та податкова перевірка 

Фундації, яка триває й донині. Міністерство закордонних справ вжило заходів, аби призупинити 

правління Фундації, але суд відхилив цей запит. 

https://www.facebook.com/notes/bartosz-kramek/niech-pa%C5%84stwo-stanie-wy%C5%82%C4%85czmy-rz%C4%85d/10155402239540772/
https://www.facebook.com/notes/bartosz-kramek/niech-pa%C5%84stwo-stanie-wy%C5%82%C4%85czmy-rz%C4%85d/10155402239540772/


У серпні 2018 року Польща внесла Людмилу Козловську до Шенгенської інформаційної системи 

(ШІС), що призвело до її негайного вигнання з Європейського Союзу. 13.08.2019 Козловська 

була затримана в аеропорту Брюсселя і вислана до Києва наступного дня.  

У наступні місяці кілька країн ЄС почали запрошувати Козловську на знак протесту проти дій 

польської влади. Менш як за місяць після вигнання з ЄС Козловська з'явилася в Бундестазі на 

запрошення групи німецьких парламентарів. За два тижні вона виступила в Європейському 

парламенті в Брюсселі. Відтоді її запрошують до багатьох європейських країн. 

Водночас Фундація «Відкритий Діалог» вжила правових заходів, аби Людмила Козловська 

могла повернутися до Польщі. По-перше, вона подала запит до Адміністративного суду  

в Варшаві, аби дані Козловської видалили з ШІС. 

У квітні Адміністративний суд у Варшаві ухвалив, що рішення про внесення Козловської до ШІС 

було прийнято неправильно, оскільки воно ґрунтувалося на загальній та недостатній інформації, 

наданій Агентством внутрішньої безпеки до Управління у справах іноземців. У такий спосіб суд 

зобов'язав главу Управління у справах іноземців переглянути справу. 

У травні Бельгія видала Козловській п'ятирічну посвідку на проживання, і це означало, що її дані 

довелося б видалити з ШІС у будь-якому разі. Польща виконала цю вимогу, але не зняла 

заборону на в'їзд Козловської до Польщі. 

У вересні Адміністративний суд Варшави ухвалив друге рішення, цього разу про надання 

Людмилі Козловської права на постійне проживання в Польщі, за яким вона звернулася в 2018 

році. Тоді Мазовецьке воєводство відмовилося надати їй таке право, тому що її ім'я було 

занесене до ШІС. Під час слухання суд підтвердив перше рішення, заявивши, що на підставі 

інформації Агентства внутрішньої безпеки було б неправильно робити висновок про те, що 

Козловська становить загрозу для національної безпеки, і знову змусив Мазовецьке воєводство 

й Управління у справах іноземців переглянути її справу. 

Фундація все ще чекає судових рішень, які дозволять Людмилі Козловської повернутися до 

Польщі. 

Як визнають представники Фундації, весь цей час її атакували в проурядових ЗМІ та політики 

правлячої партії. Тепер, як то кажуть, прийшов час платити за ці атаки. 

«Ми стали ціллю масової пропагандистської кампанії, під час якої проти нас були висунені 

абсурдні звинувачення, такі як відмивання грошей, злочинна діяльність і навіть сексуальні 

скандали. Нас звинувачували у співпраці з російською розвідкою і навіть з Моссадом, а також  

у відносинах з Джорджем Соросом», – заявив на конференції Голова Ради Фундації Бартош 

Крамек. «Ми стали жертвами ненависницьких висловлювань, нерідко у формі відкритих погроз. 

Ми неодноразово заявляли, що будуть вжиті юридичні заходи для захисту нашого доброго 

імені, і сьогодні ми дотримуємо свого слова». 

Фундація подала статистичні дані, згідно з якими з 01.07.2017 були опубліковані 2271 стаття, 

зокрема 1560 з них – негативного або дуже негативного характеру. 

Крамек додав, що, незважаючи на дуже серйозні звинувачення проти Фундації, йому не було 

пред'явлено жодних офіційних звинувачень. 



 

 

Список осіб і установ, на які Фундація «Відкритий Діалог» подала до суду 

Нижче наведено повний список осіб і установ, на які Фундація «Відкритий діалог» подала до 

суду, а також суми компенсації та причини позовів. Більшість позовів було подано в останні дні. 

1. TVP [прим. перекладача: польське державне телебачення] (200 тисяч злотих) – за наклеп 

щодо торгівлі зброєю, фінансування Росією, володіння російськими паспортами, 

відносини з російськими спецслужбами, відмивання грошей, фінансування олігархом 

Мухтаром Аблязовим, зради України та планування перевороту. 

2. Польське радіо (200 тисяч злотих) – за наклеп щодо торгівлі зброєю, фінансування 

Росією, володіння російськими паспортами, відносини з російськими спецслужбами, 

відмивання грошей, фінансування олігархом Мухтаром Аблязовим і планування 

перевороту. 

3. Fratria (видавець порталу wPolityce і журналу Sieci, 100 тисяч злотих) – за наклеп щодо 

фінансування Росією, володіння російськими паспортами, відносини з російськими 

спецслужбами, відмивання грошей, фінансування олігархом Мухтаром Аблязовим  

і планування перевороту. 

4. Марчін Рей, активіст (100 тисяч злотих) – за численні записи та інтерв'ю, представлені 

проурядовій пресі, де він звинуватив Фундацію в зв'язках з російською військовою 

промисловістю, мафією і фінансуванні Фундації олігархами Мухтаром Аблязовим  

і В'ячеславом Платоном, а також за його звіт про Фундацію (звіт був проаналізований 

Onet у статті «Ще одна атака на Фундацію «Відкритий Діалог». І ще один конфуз»). 

5. Баллі Мажець, активістка (20 тисяч злотих) – за наклеп щодо фінансування Фундації 

олігархом Мухтаром Аблязовим, співпраці з російськими спецслужбами, мафіозного 

характеру діяльності Фундації, зради Польщі та України та спроб замаху на життя 

активістки. 

6. Вітольд Гадовський, журналіст (30 тисяч злотих) – за наклеп щодо фінансування Фундації 

олігархом Мухтаром Аблязовим, співпраці з російськими спецслужбами, а також за 

припущення, що Людмила Козловська з'явилася в «секс-стрічках» з олігархом Мухтаром 

Аблязовим. 

7. Томаш Сакевич, головний редактор тижневика «Gazeta Polska» (30 тисяч злотих) – за 

наклеп щодо того, що Фундація фінансується за рахунок грошей російської збройової 

промисловості, та пов'язана з російськими службами, і за порівняння Фундації з пактом 

Молотова-Ріббентропа та переслідування «німецьких інтересів». 

8. Марчін Вікло, журналіст тижневика «Sieci» (300 тисяч злотих) – за публікацію статей 

«Брудні гроші за польський Майдан» і «Агенти впливу», а також за численні наклепи  

в багатьох статтях, опублікованих в Sieci і на wPolityce.pl. 

9. Марек Піза, журналіст тижневика «Sieci» (300 тисяч злотих) – за публікацію статей 

«Брудні гроші за польський Майдан» і «Агенти впливу», а також за численні наклепи  

в багатьох статтях, опублікованих в Sieci і на wPolityce.pl. 

10. Войцех Бєдронь, журналіст порталу wPolityce (200 тисяч злотих) – поміж іншого, за 

публікацію статті «Останні новини. Жертва кампанії або впливовий провокатор, який 



експлуатує слабкість Заходу? ТОП 10 тез, що викривають Козловську» та багато інших 

наклепницьких матеріалів на сторінках wPolityce.pl. 

11. Мацей Вонсік, член партії «Право і Справедливість», державний секретар у канцелярії 

прем'єр-міністра (30 тисяч злотих) – за наклепницьке звинувачення Фундації в заклику 

до повалення уряду, проведенні гібридних заходів, фінансуванні з російської військової 

промисловості і зв'язках із російськими спецслужбами. 

12. Шимон Шинковскій вель Сенк, член партії «Право і Справедливість», заступник міністра 

закордонних справ (30 тисяч злотих) – за наклеп щодо того, що Фундація фінансується 

Росією, і що веде гібридну діяльність на користь російської розвідки. 

13. Христина Павлович, член партії «Право і Справедливість» (15 тисяч злотих) –  за пости  

в Твіттері: від 12.09.2018 – «Німеччина, порушивши рішення ALERT свого офіційного 

союзника, тобто Польщі, вислати Людмилу Козловську з Польщі та ЄС, і незважаючи на 

це, запросивши її, в якості свого гостя, тільки підтвердила свій антипольський союз  

з Росією і легітимність вигнання з Польщі людини, яка так важлива для Росії» і від 

13.09.2018 – «І взагалі, ЯКЕ ПРАВО має Німеччина організувати «слухання про 

верховенство права Польщі» у Бундестазі!? І надійним джерелом знань про «фашизм», 

«диктатуру» і «порушення свободи» в Польщі є українка Козловська, яку вважають 

агентом Путіна?» 

14. Патрік Які, депутат Європарламенту (15 тисяч злотих) – за наклеп щодо фінансування 

Фундації Росією, і здійснення діяльності на користь російської розвідки. 

15. Йоахім Брудзинський, депутат Європарламенту (30 тисяч злотих) – за наклеп щодо 

фінансування Фундації олігархами Мухтаром Аблязовим і В'ячеславом Платоном,  

а також Росією, за посилання на «сексуальний скандал» і запис у Твіттері від 22.04.2019: 

«Гей, хлопці, ви захищаєте «європейсько-кавказьких» шахраїв, які хотіли «відключити 

владу», ви вже знаєте, що є вигідними ідіотами? Чи знаєте ви, що грудневе «чудо 

воскресіння» пана Д. та свічки з Россмана – все за відмиті брудні гроші? Люся та її 

терпимий чоловік навряд чи отримають Нобелівську премію». 

16. Вітольд Ващиковський, депутат Європарламенту (30 тисяч злотих) – за наклеп про 

діяльність Фундації на шкоду Польщі, Молдови та інших демократичних держав і за те, 

що назвав Фундацію «агентом впливу». 

17. Яцек Саріуш-Вольський, депутат Європарламенту (30 тисяч злотих) – за наклеп щодо 

фінансування Фундації Мухтаром Аблязовим, В'ячеславом Платоном і російськими 

олігархами, здійснення діяльності на користь російської розвідки та планування 

перевороту. 

18. Домінік Тарчинський, член партії «Право і Справедливість» (15 тисяч злотих) –  за наклеп 

щодо відмивання грошей, діяльності на користь російської розвідки і антидержавної 

діяльності. 

19. Ришард Чарнецький, депутат Європарламенту (30 тисяч злотих) – за наклеп щодо 

відмивання грошей, продажу зброї російському флоту, здійснення діяльності на користь 

російської розвідки та спроби державного перевороту. 

20. Томаш Сакевич та видавець газети Gazeta Polska Codziennie (50 тисяч злотих) – за 

обкладинку журналу із зображенням Бартоша Крамека в німецькій формі часів Другої 

світової війни (справу, розпочату в 2018 році, в квітні було виграно в першій інстанції 

Бартошем Крамеком, і нині він очікує розгляду апеляції). 



 

Посилання: https://wiadomosci.onet.pl/tylko-w-onecie/20-pozwow-przeciw-politykom-i-

dziennikarzom-za-ataki-na-otwarty-dialog/g4cm4bj  

Оригінальна назва статті: «20 pozwów przeciw politykom i dziennikarzom za ataki na Otwarty 

Dialog» 

 

https://wiadomosci.onet.pl/tylko-w-onecie/20-pozwow-przeciw-politykom-i-dziennikarzom-za-ataki-na-otwarty-dialog/g4cm4bj
https://wiadomosci.onet.pl/tylko-w-onecie/20-pozwow-przeciw-politykom-i-dziennikarzom-za-ataki-na-otwarty-dialog/g4cm4bj

